Carte bună: Ce citim în vremuri de criză pentru o viață profesională mai promițătoare
În ultimele săptămâni umanitatea trece printr-o schimbare ce invită la întrebări și insecuritate cu privire la sănătate, relații și mai ales activitatea profesională. Afacerile sunt într-un punct incert și provocator, iar atât cei din poziții executive, cât și managerii și mai toate profesiile au de-a face cu un dezechilibru la nivel economic, șomaj, muncă de acasă, modificări semnificative la nivel de funcționalitate, personal și responsabilități. La fel ca și aspectele ce țin de sănătate și socializare, viața profesională a oamenilor necesită adaptare, inovație, creativitate și putere.
În ceea ce privește viața profesională și îngrijorările din această perioadă, vă propun o serie de cărți ce pot fi de folos. Indiferent care este pulsul lumii în exterior, alegerea lecturilor potrivite ne poate oferi răgaz, speranță, confort, cunoștințe dar și divertismentul emoțional la care tânjim. Suntem norocoși să trăim astăzi, când la distanță de câteva click-uri putem ajunge în posesia cărților și lecturilor pe care le dorim, fie ele de tip fizic, e-book sau audio-book.
Așadar ce vă recomand:
1. The fearless organization
Pentru că înainte de toate este util să înțelegem nevoia noastră psihologică de bază
Cartea este despre siguranța psihologică, un subiect esențial perioadei de pandemie, dar se adresează în principal acelora dintre noi care fie sunt în contact cu munca în companii și organizații, ori în viața lor profesională fac parte dintr-o echipă. De asemenea, este recomandată celor care interacționează cu alți oameni în mod constant.
Autoarea adresează o serie de elemente cheie cu privire la conflict, comunicare și utilizarea deschisă a întrebărilor la locul de muncă. Specifică cu fermitate faptul că siguranța psihologică nu este despre a fi politicos, în special atunci când riscul asupra mediului este unul care predispune la rezultate nedorite. Ea îndeamnă oamenii să se exprime, să găsească modalități funcționale în care să adreseze problemele, cu scopul de a crea un mediu de siguranță în care schimbul de idei să fie un instrument pentru productivitate, crearea stării de bine și a inovației.
Mediul de muncă sigur, în care oamenii au încredere și au oportunitatea de a se exprima într-un mod echilibrat, predispune la curiozitate, stimulează conversații creative, redefinește leadershipul, clarifică țelurile, ghidează atenția și focusul și generează energie pentru a găsi soluții echitabile.
Un text ce susține procesul de transformare individuală și colectivă.
***
2. Why do so many incompetent men become leaders
Pentru că este momentul în care realitatea și adevăratele valori pot căpăta o mai mare claritate
Deși din titlu am putea extrage sugestia conform căreia este o carte de tip feminist, care creează un dezechilibru al sexelor, lucrurile nu sunt chiar așa. Este adevărat că fiind o carte despre psihologia leadership-ului, mesajul cade pe partea masculină. În principiu asta are legătură cu procentul semnificativ disproporționat bărbați/ femei în roluri de conducere. Ceea ce evidențiază de fapt textul (printre altele) este un cluster de aspecte psihologice și culturale, care portretizează leaderul zilelor noastre, în diferite arii de activitate. Pornind de la analiza leaderului din business, organizații ori cel care guvernează un stat, autorul folosește un stil pe alocuri critic (dar evidențiat științific) cu scopul de a reliefa caracteristicile celor care sunt cu o mare influență asupra grupurilor de oameni.
În prima parte a cărții, autorul scrie despre „overconfidence” (supra-stimă de sine) ca și caracteristică generală aparentă a acestor oameni, dar în spatele căreia stă adesea incompetența. Mintea umană de-a lungul istoriei a fost șlefuită să se supună atitudinii autoritare și îndreptățite, considerând că este sub siguranța protecției, fără a privi în profunzime. Breaking news! – adesea stima de sine „umflată” poate ascunde elemente de psihopatologie și narcisism. Dacă sunt asociate unui om carismatic…. ei bine, aici devine „letală” situația! Psihopatologia, narcisismul și carisma sunt așadar cele trei elemente care umbresc claritatea unora dintre cei care ajung să conducă și să decidă. Deși ne plac oamenii carismatici, uneori e bine să avem răbdare!
Există o cale mai bună. În a două parte a cărții autorul ne arată noi caracteristici și trăsături de personalitate (sănătoase) ale leaderului zilelor noastre, al cărui scop este supraordonat, binevoitor, umanitar și nu egocentric.
***
3. Dare to Lead
Pentru că pentru a reuși este util să devenim autentici în înțelegerea propriilor vulnerabilități
O carte despre leadership și căi prin care fiecare dintre noi își poate îmbunătăți relațiile la locul de muncă, cu impact asupra relației de cuplu și familie.
Ce ar fi grozav este ca acest text să ajungă la cât mai mulți manageri, fie că vorbim de managerul unei școli, primării sau companii private pentru a începe să ne asumăm ca și comunitate un proces profund de schimbare și transformare. În prezent, schimbările sunt inevitabile, incertitudinea crește și avem nevoie de spații de siguranță, fără să fim într-un mod de protecție permanent – care de fapt ne consumă resursele și asta ne scade creativitatea și sentimentul de încredere în noi și ceilalți.
Cartea este una foarte practică, cu exemple de abilități și contexte în care ele pot fi exersate și, împreună cu alte două texte pe care eu le recomand celor din companii – Cum să-ți reinventezi viața și Conversații defectuoase, este un text care te motivează să privești relațiile la un nivel mai profund și cu mai multă încredere. Locul de muncă nu mai este acel loc unde oamenilor nu le pasă de tine sau în care e mai bine să te păzești, fără emoții și nevoi emoționale, ci un loc unde poți crește și evolua tu ca om, te poți înțelege și te poți simți în siguranță și cu încredere. (Domnica Petrovai)
***
4. Metoda Bullet Journal
Pentru că mulți au mari provocări în această perioadă la nivel de organizare și autodisciplină
Autorul Ryder Carrol pune la dispoziția cititorului o serie de instrumente și informații menite să îmbunătățească relația pe care acesta o are cu planul mental și cel practic, precum și cu starea de spirit. Cartea este mult mai mult decât un spațiu de luare a notițelor și a listelor de tip “to-do”, funcționând ca un ghid spre un proces de trăire intențional, în care activitățile, gândurile și utilizarea resurselor energetice și psihologice pot fi privite cu claritate și focus. Este un fel de mentor al propriului atelier de dezvoltare și creare, care uneori devine greoi și provocator.
Ceea ce propune Metoda Bullet Journal nu este o izolare de la tehnologie, sau aplicații. Ci un spațiu personal, cu un grad de neutralitate care să permită minții să observe obiectiv și fără distractori, ce anume funcționează în viața personală și profesională, unde apar erorile și ce putem face cu ele. Un loc particular, în care studierea trecutului, cu victoriile și eșecurile, organizarea prezentului și proiectarea viitorului să fie caracterizate de claritate, relevanță extraordinară, îndrumare și motivație.
***
5. Deep work
Pentru că profunzimea muncii și reușita sunt dependente de capacitatea noastră de a ne concentra
Deep work – concentrarea ca superputere într-o lume a perturbărilor este o carte de tip self-help, scrisă de Cal Newport, care își propune să ajute oamenii în a obține prosperitate și succes, într-o lume cu expunere constantă la distractori. Deep Work vine într-un moment în care mulți dintre noi suntem într-un cerc vicios și delirant de „comunicare” pe rețelele de socializare, schimb neobosit de emailuri și suntem expuși la mult prea mulți factori perturbatori, la care mintea nu le poate face față. Inabilitatea de a sta concentrați predispune la efecte nefavorabile, cum ar fi scăderea productivității muncii și a creativității. În plan personal predispune la scăderea calității vieții.
O carte care nu este limitată la o industrie anume, un statut socio-economic ori o tipologie de oameni, ci este destinată tuturor celor care doresc să își însușească o serie de tactici și abilități cu ajutorul cărora să se poată diferenția de cei care trăiesc aglomerare mentală, critică, stări de burn-out și neajutorare, presiune profesională și socială. Probabil cu toții avem nevoie să ne îmbunătățim în aceste zone.