Carte bună: Orhideea și păpădia
„Cum ar fi dacă acei copii în legătură cu care ne facem cele mai multe griji s-ar dovedi a fi cei cu cel mai mare potențial? Și cum ar fi dacă acei tineri a căror viață este marcată de probleme și greutăți ar fi meniți celui mai luminos și mai creativ viitor?” Interesantă abordare, nu?
Recomandarea mea de astăzi este un text care tocmai ce a apărut la editura Publica –Orhideea și păpădia. De ce există copii cu probleme de dezvoltare și cum pot toți copiii să crească frumos, o carte ce descrie cercetările făcute de dr. W. Thomas Boyce, medic pediatru și profesor emerit al Catedrei de Pediatrie și Psihiatrie a Univ. California, fiind unul din coordonatorii programului „Child and Brain Development” al Institutului Canadian pentru Cercetări Avansate și al rețelei de cercercetare JPB Foundation Research Network for Toxic Stress.
Autorul folosește o metaforă foarte frumoasă pentru a descrie două categorii de copii, făcând referire la diferențele individuale în sensibilitatea biologică a copiilor. Copiii-păpădie sunt acei copii robuști, mai capabili să depășească orice dificultate, la fel ca o păpădie care nu are nevoie de condiții speciale pentru a crește. Copiii-orhidee în schimb sunt deosebit de fragili și au nevoie de o îngrijire deosebită.
Mi-a plăcut foarte mult cartea nu doar pentru că explică modul cum a decurs cercetarea, fiecare pas și etapă, colaborarea cu alți cercetători din toate colțurile lumii, dar și pentru modul în care autorul a scos în evidență concluziile, schimbând cu totul perspectiva și atrăgând atenția asupra unor erori fundamentale de la care pornim în a împărți copiii pe categorii și de a-i instrui pentru viața adevărată:
1.Vulnerabil vs. rezilient. Ne imaginăm că acest grup special de copii rezilienți este cumva – într-un fel supranatural, puternic și indistructibil – capabil să suporte aproape orice atac, orice lovitură pe care le-o dă viața. Un fel de Superman/Superchild, însă este evident că nu există copii invulnerabili. Fiindcă orice copil poate fi afectat dacă factorii de stres sunt suficient de generalizați, dăunători și severi. În consecință, din păcate, de cele mai multe ori căutăm să descoperim rețeta – ce i-a făcut pe unii copii așa de puternici și să o aplicăm și celor vulnerabili, crescându-i să fie la fel și ei. Ca și cum copiilor vulnerabili le lipsește ceva sau au o problemă. Tindem mai degrabă să-i judecăm înainte de a-i înțelege și de a-i accepta.
2. Vulnerabilitatea este sensibilitate. Surpriza mea, de altfel și a cercetătorului, a fost să aflu că sensibilitatea excesivă nu este un handicap pentru copil, ci, mai degrabă, o caracteristică ce poate să-l propulsese în zone cu rezultate excepționale, chiar peste media copiilor păpădie. Copiii nu sunt fie sănătoși sau bolnavi, slabi, fragili sau viguroși. Ceea ce face însă diferența este solul – mediul în care această sămânță crește (ajungând la o altă preconcepție cum că cei vulnerabili sunt sensibili doar la mediul negativ și rămân indiferenți la condițiile pozitive). Însă un mediu socio-emoțional sigur va fi un sol fertil pentru un copil-orhidee care va putea crește și înflori, față de un mediu arid, abuziv, care va transforma copilul-orhidee într-un pacient permanent. Pentru că singurul și cel mai bine replicat rezultat în cercetarea privind studiile de sănătate pentru copii este faptul că între 15 și 20% dintre copii – aprox. 1 din 5 – din orice populație, suferă de mai mult de jumătate dintre bolile și tulburările psihice prezente la nivelul întregii populații și sunt beneficiarii majorității serviciilor de sănătate. De aici rezultă concluzia de la punctul 3.
3.O greșeală de proporționalitate – ne imaginăm că acei copii așa-numiți copii rezilienți sunt o apariție rară, izolată. Însă cercetarea arată exact invers, că cei mai mulți copii au o rezervă substanțială de reziliență și robustețe. Doar 1 din 5 copii fiind un copil orhidee.
Concluzia e clară: fie că suntem părinți sau profesori, avem nevoie să ne cunoaștem mai bine copiii, să-i înțelegem și să-i acceptăm, fără a-i mai compara. În schimb să le oferim acel mediu propice creșterii și înfloririi lor.