Carte bună: The Cyber Effect

Astăzi vă recomand un text al autoarei Dr. Mary Aiken, care este cel mai reputat cyberpsiholog la nivel mondial. Profesor la Catedra de Drept şi Criminologie a Universităţii East London, ea a condus Centrul de Cercetări în Cyberpsihologie al Royal College of Surgeons din Dublin (Irlanda) şi a colaborat cu Europol, Interpol, FBI şi Casa Albă pe proiecte de combatere a infracţionalităţii cibernetice. Munca ei a inspirat realizarea serialului „CSI: Cyber”, iar impactul cercetărilor ei i-a asigurat în 2016 un loc printre cele mai influente 50 de femei-lider din Europa în domeniul tehnologiei. Dr. Aiken este autoarea volumului: „The Cyber Effect. Psihologia comportamentului uman în mediul online”, o carte pe care o recomand mereu în munca mea cu familiile. Cartea este publicată de Editura Niculescu, a fost declarată în anul apariției ca fiind „cartea anului” la categoria Gândire de către The Times, şi „cea mai bună lucrare ştiinţifică” de către Nature, revistă ştiinţifică internaţională.
Printre temele sale de cercetare se numără comportamentele de tip dependenţă online, impactul tehnologiei asupra dezvoltării copilului, psihologia Internetului, siguranţa personală cibernetică, traficul de fiinţe umane facilitat tehnologic şi drepturile copilului online.
Cartea dezbate în capitolele sale subiecte extrem de actuale și de folos pentru fiecare dintre noi. O parte din subiecte sunt cu precădere de interes pentru adulți și impactul tehnologiei asupra adulților și asupra activităților noastre de zi cu zi. Însă cea mai valoroasă parte a cărții o văd cea în care Mary ne explică efectele tehnologiei asupra minorilor. Redau mai jos câteva aspecte ce le consider de mare valoare, toate datele prezentate în carte fiind susținute de cercetări:
- De la ce vârste pot primi copiii acces la telefoane/tablete și ce impact are tehnologia asupra relațiilor interumane
- La ce vulnerabilități suntem expuși în mediul online
- Ce este Deep Web și ce se întâmplă acolo. Pe scurt, internetul pe care îl cunoaștem e doar vârful unui aisberg – ce se află sub nivelul mării ar fi echivalentul conceptului numit Deep Web
- Modul în care ne influențează accesul facil la pornografie (de la copii și adolescenți și până la adulți).
- Ce se întâmplă cu adolescenții care se joacă 4-5 ore (sau mai multe) jocuri în rețea și cum afectează starea de sănătate, cu exemple de gaming rooms
- Copiii își modelează comportamentele după adulții din viața lor. Dacă eu ca adult, stau mereu în spațiul digital, n-ar trebui să fie o surpriză că și copilul are același comportament.
Când vine vorba de copii și ecrane, cercetările spun că este recomandat: „Numai o oră de televiziune pe zi pentru copiii cu vârste cuprinse între trei și cinci ani. Nu sunt recomandate dispozitivele portabile sau jocurile video înainte de împlinirea vârstei de treisprezece ani și este necesară restricționarea accesului la jocurile video la treizeci de minute pe zi pentru copiii și adolescenții de la treisprezece până la optsprezece azi.” Cel mai probabil nu tocmai ceea ce ne-am dori să auzim. E în regulă ca un copil să se plictisească. Acesta nu trebuie să aibă în permanență ceva de făcut. „Să înveți despre singurătate și despre a fi singur reprezintă una din pietrele de temelie a dezvoltării timpurii și nu am vrea să nu știe copiii ce înseamnă acest lucru doar pentru că există un dispozitiv care aparent îi calmează.”
„Așa cum nu ne lăsăm copiii de 8-10 ani singuri în mijlocul New York-ului, la fel nu e recomandat să-i lăsăm singuri să navigheze pe internet. Dacă sunt în camera alăturată, nu înseamnă că sunt în siguranță.”