Mind Education

Ce înseamnă să fii normal din punctul de vedere al sănătății mintale?

Sursa foto: www.pexels.com

„Anormalul este normal” – astfel este intitulată, provocator, una dintre cele mai robuste descoperiri din psihologie într-un jurnal științific prestigios.

Cei mai mulți dintre noi vor dezvolta o tulburare mintală diagnosticabilă în cursul vieții: depresie, anxietate socială, tulburare de panică, trăsături rigide de personalitate și dificultăți de relaționare etc.

Departe de a trăda slăbiciune sau lipsă de caracter, tulburările mintale sunt o parte firească a condiției umane, iar în momentul în care găsim că ne copleșesc, este sănătos să ne adresăm unui specialist, având în vedere că există intervenții psihologice eficiente, adică intervenții pentru care există dovezi din studii riguroase care arată că într-adevăr funcționează și nu reprezintă doar un placebo.

Punând lucrurile în context – emoțiile sunt „cărăuși de informație” care semnalează în ce măsură situațiile în care ne regăsim ne îndeplinesc, respectiv ne pun în pericol nevoile. Sunt un răspuns natural, dezvoltat în cursul evoluției speciei, care ne ajută în general să ne adaptăm eficient la mediu.

De exemplu, tristețea și depresia ne motivează să ne retragem și să ne conservăm resursele în urma unei pierderi; iritarea și furia ne mobilizează să eliminăm o barieră ce stă în calea satisfacerii nevoilor noastre; frica și anxietatea ne impulsionează să ne ferim de pericole.

Desigur, oricare emoție se poate cristaliza sub forma unei tulburări mintale (e.g., tulburarea de anxietate socială; tulburarea depresivă majoră). Mai specific, în cazul fricii și al anxietății – acestea pot deveni problematice dacă:

Emoțiile nu sunt, în sine, bune sau rele, ci devin mai mult sau mai puțin sănătoase și adecvate în funcție de intensitate, durată, context și consecințe. Emoțiile nu duc la dezvoltarea unei tulburări mintale, ci mai degrabă fac parte din manifestarea tulburării.

Sumarizând:

Atunci când îți pierzi răbdarea cu tine însuți/însăți sau începi să te critici pentru dispoziția ta, amintește-ți următoarele:

Așadar, așa cum ne îngrijim corpul, este important în la fel de mare măsură să avem grijă și de mintea noastră pentru a avea o viață sănătoasă și împlinită.