Mind Education

Ce trebuie să știe copiii despre coronavirus SAU Cum comunicăm copiilor despre coronavirus

Photo by Jennifer Murray from Pexels

Până acum, este posibil ca deja copiii noștri să fi auzit despre coronavirus, fie că este vorba de un fragment de știre sau ceva ce a auzit de la alți copii de la școală. Este posibil ca în unele familii să fie membri care locuiesc în țări afectate sau care au fost puși în carantină în urma unor călătorii internaționale recente.

Ce ar trebui să le spunem copiilor despre coronavirus și cum?

Este important să nu ne manifestăm panica în prezența copiilor. Nu doar referitor la acest virus ci în general. Panica generează panică, iar copiii sunt niște ființe sensibile și au tendința de a prelua ușor starea părintelui. Așadar, e important să cerem la rândul nostru suport de la alți adulți sau de la un  specialist încât să procesăm orice temeri pe care le-am putea avea înainte de a vorbi cu copiii. Nu ne dorim ca cei mici să simtă că lumea este atât de înfricoșătoare ci ne dorim ca ei să se simtă în siguranță.

Indicat ar fi să începem conversația întrebând ce a auzit până acum copilul despre virus, ascultând cu atenție ce spune și urmărind limbajul nonverbal. Acest lucru ne permite să răspundem la orice temeri pe care copilul le poate avea și să corectăm zvonuri care nu sunt adevărate. Dacă a auzit că oameni din toată lumea mor, va fi o conversație foarte diferită decât dacă a auzit că este ca o gripă. Dacă copilul are sub 6 ani sau nu a auzit încă despre virus, este un moment potrivit să abordăm subiectul cu cât mai puține detalii încât să nu declanșeze o anxietate inutilă în acest moment.

Să ne amintim că nici copiii noștri nu sunt imuni la frica ce se învârte în jurul lor cu privire la posibilitatea unei pandemii. Este responsabilitatea noastră ca adulți să comunicăm copiilor noștri că putem și îi vom păstra în siguranță.

Realitatea în cuvinte cât mai puține și simple, folosind un ton calm și neutru. Încă nu știm cât de rău va fi focarul în întreaga lume. Știm însă că persoanele ce au un sistem imunitare sănătos pot face față virusului și se pot recupera rapid. Asta înseamnă că avem toate șansele să rămânem sănătoși sau să trecem cu bine peste boală în cazul în care vom contacta virusul.

Scopul discuției cu copilul este de a-l asigura și a-i oferi informații adecvate vârstei astfel încât să aibă un context pentru tot ce ar putea auzi de la prietenii săi. Oamenii de știință și specialiști din domeniul sănătății lucrează la a ține acest virus sub control. Ce putem noi face acum să ne asigurăm că nu răspândim în mod involuntar virusul, așa că este mai important ca niciodată să dezvoltăm obiceiuri bune de sănătate, cum ar fi spălarea mâinilor, astfel încât să nu transmitem germenii. Dacă putem rămâne sănătoși, asta reduce răspândirea virusului și permite specialiștilor din domeniul sănătății să se concentreze pe ajutorarea celorlalți mai vulnerabili.

Asta este tot ce trebuie să știe un preșcolar și repetăm informația ori de câte ori are nevoie copilul să o audă. Copiii mai mari și adolescenții pot avea unele întrebări la care nu avem răspuns pe loc, poate despre pandemii și răspândirea globală. Este bine să căutăm împreună pe internet informații și să alegem surse viabile precum OMS, surse ce au date cuantificabile și nebazate pe vești alarmante și panică.

În funcție de vârsta copilului și cât de multe știe, putem spune și ceva de genul: „Această boală este diferită de o răceală, deoarece este nouă, dar oamenii încearcă cu adevărat să se asigure că nu se răspândește și că tratează cu eficiență oamenii bolnavi. Dacă ai orice întrebări, vino să vorbim”, Putem spune, de asemenea: „Oamenii de știință din întreaga lume încearcă să descopere cum să păstreze oamenii în siguranță și sănătoși.”

E important de asemenea să punem accent pe faptul că închiderea Instituțiilor Școlare este o măsură de prevenție și siguranță. Iar pe parcursul perioadei în care copilul va fi nevoie să rămână acasă este bine să păstrăm o rutină care să includă obiceiuri sănătoase precum alimentație adecvată, exerciții fizice în aer liber, somn suficient, timp petrecut împreună și mai ales expunere cât mai redusă la ecrane și TV. Copiii nu au nevoie să își ia informațiile de la TV deoarece nu le înțeleg și prin urmare le sporește anxietatea, iar adulții e important să își ia aceste informații într-un alt mod la care copiii să nu fie expuși. De asemenea, copiii pot scrie sau desena despre gândurile și emoțiile pe care le simt, ceea ce îi ține activi și îi ajută să gestioneze sănătos teama și orice emoții puternice ar putea simți.