Personalitățile dificile la locul de muncă: personalitatea borderline (3)
În articolele anterioare, am vorbit despre sentimentul de singurătate și despre dispozițiile fluctuante ale colegului cu tendințe de personalitate borderline. Acum că ai înțeles mai bine ce se află în spatele comportamentelor și reacțiilor lui impulsive, care par picate din cer, hai să vedem ce poți face ca să le descurajezi și ca să menții relația cu el.
Păstrează-ți calmul – nu e despre tine
Dacă are o reacție disproporționată din senin cu siguranță nu ajută să pui paie pe foc și cel mai indicat este să te păstrezi calm și să vezi ce emoții și ce gânduri declanșează pentru tine reacția lui. Ce-ți vine să faci? Apoi, să înțelegi că, din moment ce te afectează atât de mult sunt niște lucruri de gestionat și la tine. „Ce-am făcut greșit de reacționează așa?”, „E ceva în neregulă cu mine?”, „Las’ că îi arăt eu”, „Ce-are ăsta cu mine?”, – câteva exemple de gânduri care pot apărea ca urmare a unei reacții disproporționate a unui coleg. Când înțelegi că reacția lui nu este despre tine și despre cum vede el realitatea, o să îți fie mai ușor să îți stăpânești reacția și să îl sprijini să se domolească și el ca să puteți găsi soluții pentru problema pe care o aveți de rezolvat.
Ascultă-l și dă-i dreptate unde se poate
După ce ți-ai dat seama că nu este despre tine și poți să te abții de la reacții defensive sau ofensive, ascultă ce are de spus. Dacă este așa supărat, înseamnă că e clar că nu are o stare bună. Dacă asculți ce zice, vei înțelege mai clar ce contribuie la starea lui. Apoi, găsește lucruri pe care le-a spus și au sens și validează-i realitatea și reacția. Pune-i întrebări de clarificare în mod autentic și curios – ca să înțelegi. Când omul se simte ascultat, se calmează mult mai repede decât dacă nu se simte înțeles și situația nu se va transforma în ceva mai disproporționat decât este de fapt. Ține minte, o problem înțeleasă este pe jumătate rezolvată.
Pune limite specifice și transparente
Dacă simți că îți încalcă limitele, este recomandat să îi transmiți acest lucru în mod deschis, specific și clar, fără a-l ataca personal. Este important să vizezi comportamentul care te afectează, nu să etichetezi persoana. Logic vorbind, este chiar mai ușor să gestionezi un comportament neplăcut decât o persoană care nu-ți place cu totul. Dacă stabiliți împreună care sunt limitele interacțiunii, o să vă fie mai ușor amândurora să observați când sunt încălcate și să găsiți soluții pentru a corecta greșelile.
Persoana cu reacții emoționale impulsive și intense, de tip borderline, are capacitatea de a-i înduioșa pe cei din jur cu foarte mare ușurință. Însă, dacă pici în această capcană, iei de bun ce îți spune și reacționezi ca atare, doar îi amplifici starea. Ce este indicat să faci este să nu te lași influențat de presiunile și de sentimentele de vinovăție pe care ți le induce și să îl încurajezi să își asume responsabilitatea pentru propriile trăiri și acțiuni: „Am încredere că poți să faci X lucru chiar dacă îți este așa dificil”. Dacă, în schimb, te lași prins în scenariu și găsești soluții pentru problemele lui sau, și mai rău, i le rezolvi tu, este foarte neproductiv pe termen lung. Acum știe unde o sa vină când vrea să evite responsabilizarea – i-ai făcut și lui și ție o defavoare: el face mai puțin și tu mai mult. Sau data viitoare te vei enerva și vei reacționa tu disproporționat.
Puteți citi mai multe articole din seria personalităților dificile la locul de muncă aici.