Mind Education

Personalitățile dificile la locul de muncă: colegul pasiv-agresiv (2)

Sursa foto: www.pexels.com

Cu toții mai avem momente în care spunem un lucru și facem altul. Totuși, persoanele cu tendințe pasiv-agresive vor face asta mai des. Trec pe lângă dumneavoastră și nu vă salută, aflați că vă bârfesc, că au nemulțumiri legate de cum interacționați și, cu toate astea, dacă îi confruntați cu privire la aceste lucruri, vă vor spune că ei nu are nicio problemă și că vă închipuiți dumneavoastră.

Despre personalitățile pasiv-agresive puteți citi aici

Comportamentul pasiv-agresiv poate îmbrăca diverse forme, dar la baza lui se află, de fapt, frica de confruntare și de exprimare directă a nevoilor. Persoanele pasiv-agresive privesc aceste două lucruri ca pe niște pericole și vor face tot ce le stă în putință să le evite. De cele mai multe ori, persoanele pasiv-agresive reprimă atât de mult ceea ce simt încât nici nu își mai dau seama că simt supărare și tocmai de aceea există o discrepanță între spusele și comportamentul lor. De exemplu, poate părea că sunt de acord cu anumite decizii și proceduri și, cu toate că nu le convin, le vor accepta cel puțin verbal. Apoi își vor arăta nemulțumirea prin opoziție, ostilitate, amânare, nerespectarea regulilor, revoltă față de autoritate. Bineînțeles nu în mod deschis, ci bombănind.

Probabil că este tare frustrant să lucrați în aceeași echipă cu acești colegi și nu mai știți ce să faceți ca lucrurile să intre pe un făgaș normal și să puteți avea o interacțiune armonioasă. Să îi abordați direct? Să îi ignorați? Cum puteți să discutați despre o problemă dacă ei pretind că nu e nimic în neregulă?

 Cum comunicăm și cum ne purtăm cu colegii pasiv-agresivi?

  1. Nu vă lăsați prins în joc

Dacă v-ați confruntat vreodată cu un coleg de muncă cu un comportament pasiv-agresiv, poate ați observat că aveți tendința să vă enervați mai ușor în interacțiunea cu el/ea. Când colegul dumneavoastră pretinde că nu este nicio problemă sau vă acuză că ați reacționat exagerat, este dificil să nu vă supărați, să deveniți defensiv sau chiar să îl atacați. Deși este contraintuitiv în acel moment, este important să evitați aceste modalități de gestionare a situației și să faceți tot posibilul să rămâneți calm. De cele mai multe ori, acesta este „jocul” persoanelor pasiv-agresive: în mod inconștient, vor să vă determine pe dumneavoastră să vă supărați și să atacați ca apoi să vă poată învinovăți. În acest fel, se eliberează pe ei înșiși de responsabilitatea de a confrunta sau de a aborda o situație neplăcută și, dacă vă lăsați prins în acest scenariu și reacționați foarte emoțional, situația va degenera în moduri nebănuite. Așadar, aici aveți șansa să faceți o alegere spre gestionarea situației într-un mod matur și să-i oferiți colegului un model diferit de abordare a problemelor.

  1. Ascultați-i și faceți un efort să înțelegeți motivația comportamentului lor

Oamenii care au comportamente pasiv-agresive nu sunt oameni răi și este indicat să stați departe de astfel de etichetări la adresa lor. De cele mai multe ori, reacționează așa pentru că nu știu cum să facă altfel, nu au avut alt model. De fapt, modalitatea lor de abordare a unui conflict este menită să rezolve situația fără ca ei să inițieze conflictul, pentru că li se pare periculos: nu o să mai fie plăcuți dacă încep ei. Totuși, când situația degenerează, tot apare riscul să fie disprețuiți și atunci vă puteți întreba care este miza, de fapt? Să se absolve de vina inițierii unei confruntări. Desigur, aceste comportamente mai sunt ghidate și de sentimentul de îndreptățire: persoanele pasiv-agresive consideră că ceilalți ar trebui să știe cum se simt și să pună nevoile și preferințele lor mai presus de alte lucruri. Așadar, în spatele comportamentului pasiv-agresiv se află o neînțelegere a propriilor emoții și exprimarea neadecvată sau neexprimarea acestora. De aceea, în măsura în care puteți, este important să creați un context securizant în care ei să poată arăta cu încredere cum se simt.

  1. Impuneți limite

Dacă simțiți că (vă) încalcă limitele, este recomandat să le transmiteți acest lucru în mod deschis, specific și clar, dar fără a-i ataca personal. Este indicat ca aceste limite să fie clare, transparente, specifice și ca persoana pasiv-agresivă să înțeleagă că dacă le încalcă, ceilalți nu sunt obligați să tolereze neplăcerile cauzate și să își asume responsabilitatea pentru acest lucru. Dacă stabiliți împreună care sunt limitele interacțiunii și care sunt consecințele încălcării lor, o să fie mai ușor pentru toată lumea să observe când nu sunt respectate și să găsiți împreună soluții pentru a corecta greșelile.

Acest articol face parte din seria materialelor despre personalitățile dificile la locul de muncă. Puteți citi mai multe aici