Mind Education

Siguranța emoțională în educație. Cu Mădălina Ion și Bogdana Păcurari (S. 2, Ep. 11)

Există presupunerea greșită că adresarea sănătății emoționale în școală pune în plan secundar preocuparea pentru performanța școlară și că adresarea ambelor obiective este o ecuație al cărei rezultat este zero; premisa din spate este că dacă o școală alocă resurse (de efort, timp, procese) pentru sănătatea emoțională, nu va mai putea aloca resurse pentru susținerea performantei școlare. Această asumpție a resurselor limitate este însă infirmată de studii și rapoarte recente*, care arată că prioritizarea sănătății emoționale a copiilor este mai degrabă o investiție în performanța lor academică și nici pe departe un cost. Aceste rezultate încurajează școlile să prioritizeze programe de sănătate emoțională atât a copiilor și adolescenților cât și a profesorilor, prin alocarea de resurse ca timp, cunoștințe, procese și decizii de lidership.

Sănătatea emoțională a copiilor și adolescenților în procesul de educație depinde de două aspecte importante: în primul rând de conectarea pe care o simt copiii cu școala, adică de spațiul de siguranță si încredere în relațiile cu ceilalți copii și cu adulții; și în al doilea rând, de impactul pe care îl are școala asupra calității vieții personale a copiilor. Însă cum poate fi prioritizată grija față de viața emoțională a copiilor în școlile care încurajează competitivitatea nesănătoasă fără să adreseze siguranța emoțională pe care o dau în schimb? Sau când nevoia de a exersa cu mai multă încredere colaborarea și împărtășirea de cunoaștere dintre școli este privită cu suspiciune? De unde începe această transformare, de la a ”repara” copiii înspre a crea în grădinițe și școli un climat de siguranță emoțională?

Sunt Mara Bria, doctor în psihologie la Mind Education și Școala pentru Cuplu și partenerele de discuție sunt Mădălina Ion, antreprenor în educație de peste 15 ani, inițiator al unui lanț de grădinițe, o școală primară și două alte startup-uri în educație, și colega mea Bogdana Păcurari, psihoterapeut de familie și cuplu.

*The Role of Schools in the Mental Health of Children & Young People (2021). British Education Research Association (BERA) Report.

Music: Sergiu Tuhuțiu. No Final Answer