Mind Education

Ce este cyberbullying-ul și ce putem face?

sursa: Pexels

Cyberbullying-ul este un comportament agresiv intenționat, care este făcut în mod repetat, prin intermediul tehnologiilor digitale. Comportamentul are scopul de a-l speria, umili sau înfuria pe celălalt.

În 2017,  Bitdefender a publicat un raport care susține că 80% dintre adolescenții din România au fost hărțuiți în mediul online. Temele din centrul acestui fenomen au fost cele precum aspectul fizic, pasiunile și situația materială.

Consecințele negative sunt cel puțin la fel de grave precum cele de pe urma bullying-ului. Cyberbullying-ul a fost asociat în rândul adolescenților cu simptome de anxietate, depresie, probleme de internalizare și externalizare .

Obstacole și factori protectivi 

Dacă este un fenomen atât de întâlnit, care a luat amploare în ultimul timp și este atât de dureros pentru copii, care sunt obstacolele în raportarea lui, cel puțin din perspectiva adolescenților ? 

Tinerii, care au declarat că aproape oricine poate deveni o țintă a cyberbullying-ului, au spus de asemenea că foarte puțin probabil ar semnala o astfel de situație. La decizie contribuie factori precum: frică, rușine și predicția potrivit căreia vor înrăutăți situația. Alte obstacole identificate în literatură pot varia de la credința “Trebuie să mă descurc singur cu asta” până la îngrijorarea conform căreia părinții le-ar putea limita sau bloca accesul la tehnologie. 

Ce i-ar putea proteja pe tineri de riscurile cyberbullyingului în cadrul familiei ? 

RECOMANDĂRI PRACTICE PENTRU PĂRINȚI 

Cum abordăm relația cu tehnologia ?

Unii cercetători recomandă discuții cu adolescenții pentru formarea anumitor înțelegeri cu privire la: timpul petrecut online, platformele utilizate, comportamentele etice și responsabile care mențin siguranța pe internet, planul de acțiune preventiv (care ar răspunde la întrebarea “Ce fac când mă simt inconfortabil online ?”).

Alți cercetători îndrumă părinții să se familiarizeze cu opțiunile digitale de protecție (de exemplu: setările de confidențialitate, extensiile ce blochează anumite conținuturi) și să negocieze măsura în care cunosc activitățile online ale copiilor. Acțiunile standard recomandate pentru cyberbullying sunt strângerea dovezilor prin printscreenuri și raportarea utilizatorului agresiv. 

Cum pot adulții să sprijine reziliența emoțională a copilului

RECOMANDĂRI PRACTICE PENTRU ADOLESCENȚI

În concluzie, probabilitatea ca un tânăr să fie implicat în procesul de cyberbullying este ridicată. Antrenarea rezilienței emoționale și grija pentru siguranța online sunt importante atât pentru o relație sănătoasă cu tehnologia, cât și pentru o dezvoltare armonioasă.  

Bibliografie:

Chadwick, S. (2014). Impacts of cyberbullying, building social and emotional resilience in schools. Springer Science & Business Media.

Lohmann, R. C., & Taylor, J. V. (2013). The bullying workbook for teens: Activities to help you deal with social aggression and cyberbullying. New Harbinger Publications.

Bitdefender. (2017). 80% dintre adolescenți au fost hărțuiți pe internet. https://www.bitdefender.ro/news/80-dintre-adolescenti-au-fost-hartuiti-pe-internet-aspectul-fizic-pasiunile-si-situatia-materiala-principalele-motive-3393.html