Ce este cyberbullying-ul și ce putem face?
Cyberbullying-ul este un comportament agresiv intenționat, care este făcut în mod repetat, prin intermediul tehnologiilor digitale. Comportamentul are scopul de a-l speria, umili sau înfuria pe celălalt.
În 2017, Bitdefender a publicat un raport care susține că 80% dintre adolescenții din România au fost hărțuiți în mediul online. Temele din centrul acestui fenomen au fost cele precum aspectul fizic, pasiunile și situația materială.
Consecințele negative sunt cel puțin la fel de grave precum cele de pe urma bullying-ului. Cyberbullying-ul a fost asociat în rândul adolescenților cu simptome de anxietate, depresie, probleme de internalizare și externalizare .
Obstacole și factori protectivi
Dacă este un fenomen atât de întâlnit, care a luat amploare în ultimul timp și este atât de dureros pentru copii, care sunt obstacolele în raportarea lui, cel puțin din perspectiva adolescenților ?
Tinerii, care au declarat că aproape oricine poate deveni o țintă a cyberbullying-ului, au spus de asemenea că foarte puțin probabil ar semnala o astfel de situație. La decizie contribuie factori precum: frică, rușine și predicția potrivit căreia vor înrăutăți situația. Alte obstacole identificate în literatură pot varia de la credința “Trebuie să mă descurc singur cu asta” până la îngrijorarea conform căreia părinții le-ar putea limita sau bloca accesul la tehnologie.
Ce i-ar putea proteja pe tineri de riscurile cyberbullyingului în cadrul familiei ?
- Sentimentele de apartenență și conectare cu membrii familiei;
- Sentimentul de a fi iubit;
- Menținerea obiceiurilor familiei;
- O relație caldă cu cel puțin unul din părinți;
- Oportunități de recreere în cadrul comunității (ex. familia extinsă, prieteni de familie, vecini);
- Implicarea părinților în activitățile școlare.
RECOMANDĂRI PRACTICE PENTRU PĂRINȚI
Cum abordăm relația cu tehnologia ?
Unii cercetători recomandă discuții cu adolescenții pentru formarea anumitor înțelegeri cu privire la: timpul petrecut online, platformele utilizate, comportamentele etice și responsabile care mențin siguranța pe internet, planul de acțiune preventiv (care ar răspunde la întrebarea “Ce fac când mă simt inconfortabil online ?”).
Alți cercetători îndrumă părinții să se familiarizeze cu opțiunile digitale de protecție (de exemplu: setările de confidențialitate, extensiile ce blochează anumite conținuturi) și să negocieze măsura în care cunosc activitățile online ale copiilor. Acțiunile standard recomandate pentru cyberbullying sunt strângerea dovezilor prin printscreenuri și raportarea utilizatorului agresiv.
Cum pot adulții să sprijine reziliența emoțională a copilului ?
- Asigură-te că se simte acceptat și apreciat în cadrul familiei. Adu-i aminte că părinții lui cred în el și că este plăcut așa cum este.
- Modelează-i o perspectivă sănătoasă și pozitivă asupra propriei persoane. Reamintește-i că își păstrează punctele forte, chiar și în perioadele dificile.
- Ajută-l să învețe și să aplice strategii de rezolvare de probleme. Discutați despre alternativele de acțiune și cântăriți împreună avantajele și dezavantajele.
- Abordează auto-critica copilului din timp. Discutați dacă această atitudine față de sine chiar îl ajută sau mai mult îi dăunează.
- Încurajează-l să privească spre viitor, spre noi scopuri și pasiuni de explorat.
RECOMANDĂRI PRACTICE PENTRU ADOLESCENȚI
- Scrierea unui jurnal – Acolo poate fi un loc sigur pentru procesarea experiențelor. Mai mult decât atât, o scrisoare de bunătate pentru tine, în care să îți exprimi gândurile și emoțiile, poate contribui la o reglare emoțională mai bună.
- Cutia Stării de bine – Scopul este să stocăm într-un loc accesibil lucruri care ne trezesc amintiri și emoții pozitive. Pot fi mesaje, versuri, picturi, imagini, obiecte mici de la diferiți oameni dragi. Poți scrie un inventar cu semnificația fiecărui element special din cutie.
- Vacanțe mentale – Uneori avem nevoie să acordăm minții noastre o pauză. Gândește-te la un loc în care te-ai simțit foarte bine sau pe care ți-ai dori să-l vizitezi. Cu acest loc special în minte, poți face una din următoarele activități : să desenezi, să pictezi, să faci un colaj sau un album de însemnări.
În concluzie, probabilitatea ca un tânăr să fie implicat în procesul de cyberbullying este ridicată. Antrenarea rezilienței emoționale și grija pentru siguranța online sunt importante atât pentru o relație sănătoasă cu tehnologia, cât și pentru o dezvoltare armonioasă.
Bibliografie:
Chadwick, S. (2014). Impacts of cyberbullying, building social and emotional resilience in schools. Springer Science & Business Media.
Lohmann, R. C., & Taylor, J. V. (2013). The bullying workbook for teens: Activities to help you deal with social aggression and cyberbullying. New Harbinger Publications.
Bitdefender. (2017). 80% dintre adolescenți au fost hărțuiți pe internet. https://www.bitdefender.ro/news/80-dintre-adolescenti-au-fost-hartuiti-pe-internet-aspectul-fizic-pasiunile-si-situatia-materiala-principalele-motive-3393.html